Propozycje zadań od 15 do 19 czerwca

  1. Posłuchajcie wiersza pana Jana Brzechwy „Przyjście lata” i odpowiedzcie na pytania:

- Jakie zwierzęta brały udział w rozmowie na temat nadejścia nowej pory roku?

- O jakiej porze roku rozmawiały?

- Jakie inne zwierzęta mogły wziąć udział w tej rozmowie?

- Wymieńcie nazwy pojazdów wymienione w wierszu.

Posłuchajcie jeszcze raz wierszyka i postarajcie się zapamiętać i wymienić nazwy pojazdów według kolejności wymienionej w wierszu.

Przyjście lata

I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?
Kret skrzywił się ponuro:
– Przyjedzie pewnie furą.
Jeż się najeżył srodze:
– Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka
– Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju, Widziałam je w tramwaju.
– Nieprawda! Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? Cóż pan plecie?
– Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.
A lato przyszło pieszo
– Już łąki nim się cieszą
I stoją całe w kwiatach
Na powitanie lata.

  1. Zaprojektujcie i pokolorujcie suknię dla nowej pory roku - lata.
  2. Wychodząc na spacery poszukajcie wokół was oznak nadchodzącego lata. Zaobserwujcie zmiany, które zachodzą na drzewach i krzewach. Spróbujcie nazwać zjawiska pogodowe występujące w czasie lata (wysokie temperatury, mocno świecące słońce, burze).
  3. A teraz kilka zagadek dotyczących ogrodu.

Ma piękny zielony mundurek, poznajcie go, to… (ogórek).

Okrągłe są i soczyste, mają czerwone kolory, można z nich zrobić zupę, pyszne są… (pomidory).

Są słodkie, rosną na krzaczku, lubią je wszystkie dziewczyny. Na przeziębienie zdrowy z nich soczek, więc biegnij zrywać… (maliny).

Małe czerwone kuleczki, o ich słodyczy można śpiewać pieśni. Dziewczyny robią z nich kolczyki, a ja uwielbiam smak… (czereśnie).

Mała, soczysta, a jakże krzepka, na kanapce pyszna ta … (rzodkiewka).

Wie to mama, wie to tata, bardzo zdrowa jest… (sałata).

Zrób z nich koktajl dla ochłody, pyszne są z nich także lody, bardzo zdrowe są … (jagody).

  1. Wykorzystując dary lata – owoce i warzywa - przygotujcie wspólnie z rodzicami „kolorowe kanapki” (z wykorzystaniem różnych warzyw), szaszłyki owocowe, soki i jogurty owocowe (do wyboru).

Zajęcia kulinarne są doskonałą okazją, aby rodzice wraz z dziećmi omówili zagadnienia zdrowotnych walorów owoców i warzyw oraz bezpieczeństwa i higieny przy przygotowaniu potraw (np. bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożem, konieczności umycia rąk, owoców i warzyw).

  1. Zapraszam na „Owadzie rymowanki” – zabawa językowa.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem ilustracje  (ilustracje przesyłam e-mailem) przedstawiające różne owady. Prosi, aby dziecko je nazwało. Następnie recytuje początek rymowanki. Zadaniem dziecka jest wskazanie ilustracji owada, którego nazwa rymuje się z wierszykiem.

Lata sobie koło nosa. (osa)

Lata sobie koło ucha. (mucha)

Lata sobie wokół czoła. (pszczoła)

Wypowiada śmieszne słówka. (mrówka)

Cały dzień się tylko błąka. (biedronka)

Nikt go nigdy nie dogoni. (pasikonik)

Ciągle stuka: puk, puk, puk. (żuk)

Czasem barwny, czasem złoty, to nad łąką fruwa… (motyl)

  1. Czy potraficie powiedzieć „Ile kropek ma biedronka”? – zabawa matematyczna. Do zabawy będzie wam potrzebne duże czerwone koło (biedronka) i ok. 15- 20 małych czarnych kółek (kropki). Przygotujcie też kartoniki z cyframi od 1 do 15, 20.

Wersja I: dziecko układa kropki na biedronce według wskazanej przez prowadzącego liczby, np. tyle, ile razy rodzic klaśnie w dłonie, tyle ile wskazuje kartonik z cyfrą.

Wersja II : dziecko wykonuje polecenia typu: Biedronka ma 6 kropek. Od mamy dostała jeszcze trzy, ile ma teraz kropek.

Biedroneczka ma 9 kropek, bawiąc się na łące zgubiła 4. Ile jej zostało? Itp.

  1. Obejrzycie film o zagadkowej łące:

https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg

  1. A teraz propozycje zajęć plastycznych

- ”Wielobarwny motyl” – malowanie farbami z  wykorzystaniem metody kalkomanii. Instrukcja wykonania: dziecko zgina kolorową kartkę formatu A4 na pół, równolegle do krótszego boku. Na jednej połowie szkicuje (z  pomocą rodzica lub samodzielnie) ołówkiem skrzydła motyla. Narysowany kontur wypełnia plamami kolorowej farby. Następnie składa kartkę po linii zgięcia i  mocno przyciska. Namalowane wcześniej farbą skrzydła odbiją się na drugiej połowie kartki, tworząc wielobarwnego motyla.

- „Domek ślimaka”. Instrukcja wykonania: dziecko wycina z kolorowego papieru trzy paski: muszla – najdłuższy pasek, noga – krótszy pasek, czułki – najkrótszy pasek. Najdłuższy pasek ozdabia pisakami/brokatem itp. w powtarzający się wzór. Patyczkiem do waty cukrowej (może być potrzebna pomoc rodzica) skręca pasek, tak aby powstała spirala – muszla. Krótszy pasek składa na połowę. Jeden z końców zakłada do środka (do linii zgięcia) i przykleja – to głowa. Najkrótszy pasek przecina na pół i końcówki skręca patyczkiem. Tak powstałe czułki przykleja do głowy. Muszlę przymocowuje do nogi. Dorysowuje oczy i buzię. Ślimak jest gotowy.

  1. Zapraszam na mały relaks - masaż relaksacyjny - „Stonoga”.

Rodzic powoli recytuje wiersz Bolesława Kołodziejskiego „Stonoga” i wykonuje odpowiednie ruchy na plecach dziecka. Następnie zamiana ról. Stonoga

Jedna noga, druga noga, (piszemy kolejne liczby)

trzecia noga, czwarta noga. Ludzie! Patrzcie! Olaboga!

To stonoga, to stonoga! (kroczymy wszystkimi palcami)

Noga piąta i piętnasta, (piszemy kolejne liczby)

siedemnasta, osiemnasta... Sama nazwa mówi nam: ta stonoga sto nóg ma.

Gdy do domu dojdzie wreszcie, (kroczymy wszystkimi palcami)

to pod drzwiami, miłe panie, jedna noga z drugą nogą (na przemian, z wyczuciem pocieramy plecy dłońmi)

zaczynają wnet szuranie. Wycierają w wycieraczkę, czyszczą bucik po buciku. Potem lśniące i błyszczące (kreślimy palcami wskazującymi pionowe kreski)

ustawiają w pokoiku.

  1. Taniec, śpiew, ruch:

https://www.youtube.com/watch?v=fv9o5cI1dp0

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc

https://www.youtube.com/watch?v=GtIqgYZgPoU

https://www.youtube.com/watch?v=tGx6Lhp82IQ