Zadanie 26

Witam Was

Zapraszam Was do gimnastyki buzi i języka „Przygody Języczka-Wędrowniczka"

Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:

Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał.Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizy¬wanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrz¬nej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), póź¬niej okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)

- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek. Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czub¬kiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy kon¬nej). W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kiero¬wanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jed-ną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (dru¬gi kącik ust).

Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ru¬chy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (prze-suwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby). Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przy¬szli się z nim przywitać: - Parskaczy (wykonujemy motorek wargami), - Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta), - Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicz¬nie), - Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i ma¬lutkich (cich naśladowanie odgłosu Indian). Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i za¬czął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego. Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie.

Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum). Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Ję¬zyczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: - chmury zostały rozdmuchane.

Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy po¬mocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do ko¬szyka).

Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmoka¬nie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.