Aktualności

Grupa Skrzaty

 skrzaty201911

Nauczycielki:

Aleksandra Rywińska
Mine Dogandere

Tydzień 01.06. - 05.06.

Tydzień 01.06. – 05.06.2020r.

Szanowni Rodzice !

W tym tygodniu wyruszymy w krótką podróż po świecie, ponieważ 1 czerwca obchodzimy Dzień Dziecka i dzieci z różnych miejsc na świecie chciałyby się przedstawić. Więc już dłużej nie czekajmy, tylko w podróż wyruszajmy.

W razie pytań, wątpliwości zapraszamy jak zawsze do kontaktu z nami przez naszego emaila grupowego.

 

Propozycję działań zostały podzielone na obszary, które dziecko może poznać. Jeżeli mają Państwo globus, mapy warto na nich pokazać dziecku, gdzie się znajdujemy my Europa/Polska, a gdzie mieszkają bohaterowie, których poznajemy.

Aby zobrazować dzieciom różnice pomiędzy dziećmi z różnych stron świata polecamy rozpocząć działania od obejrzenia filmików:

https://www.youtube.com/watch?v=UP9P0uB2Llw – dzieci twarze świata

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4 – Majka Jeżowska – “Kolorowe dzieci“

 

Stacja I Ameryka Północna – Indianin Ryczący Bawół

Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Mieszkami w wigwamach, czyli namiotach. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś. Nasza przyjaciółka nazywa się Ryczący Bawół, jak myślicie czy to częste imię? Poznaliście kogoś o jakimś wyjątkowym imieniu? Zobaczcie na ilustracjach poniżej, jak wygląda nasza bohaterka i jej dom. A następnie sami wybierzcie indiańskie imię dla siebie,  a może i dla najbliższych, w razie potrzeby możecie poprosić o pomoc rodziców.

   dzieci świata indianin.JPGadobe 09 wigwam.jpg

Jak już wybraliście imię zajrzyjcie wraz z rodzicami na stronę: https://dzieciakiwdomu.pl/2015/01/pioropusz-fletnia-i-kij-deszczowy-atrybuty-indianina.html i wspólnymi siłami możecie spróbować wykonać atrybuty Indianina (pióropusz, lutnie, kij deszczowy).

Następnie spróbujcie z Indianinami poćwiczyć wasze narządy mowy (pokazujemy i mówimy, tekst kilkakrotnie, za każdym razem coraz szybciej „Szeke, szeke”):

Na górze - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" na górze)

Na dole - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" na dole)

Na prawo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" z prawej strony)

Na lewo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynek" z lewej strony).

 

A teraz spróbujcie wraz z Indianinami potańczyć i policzyć:

https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY indiański taniec;

https://www.youtube.com/watch?v=oNS6BeQRnZs 10 małych Indian;

 

Stacja II Grenlandia – Eskimos Odarpi

A teraz poznamy Odrapiego, proponujemy zacząć od wiersza:

  1. Fabera ,, Dzieci świata”
    W Afryce w szkole na lekcji,
    Śmiała się dzieci gromada,
    Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
    Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
       Afryki, ani Grenlandii
       My także jak dotąd nie znamy,
       A jednak wierzymy w lodowce,
      W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

 

Następnie prosimy zadać dzieciom pytania:
- Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
- Gdzie mieszkają Eskimosi?
- O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
- Co łączy dzieci na całym świecie?

 eskimos dzieci świata.JPGdzieci świata 015.jpg

W krainie tej zima trwa niemal przez cały rok. Ludzie budują domy z kawałków lodu, taki dom nazywa się igloo. Nie ma tam drzew, a jedynie małe krzaczki , które zielenią się tylko przez kilka tygodni. Jak myślicie, czy da się tam mieszkać w takim strasznym zimnie? Co jest potrzebne aby wytrzymać w zimnie? (Wskaż na obrazku ubrania pasujące do odpowiednich pór roku, pamiętasz jakie pory roku znamy?).

 zgodnie-z-pogoda-ubieramy-sie-ty-i-ja-pd-192-6292.pdf.jpgcute-vector-eskimo-family-igloo-260nw-369385712.jpg

Kurtka Eskimosa jest bardzo ciepła , żeby była cieplejsza nie zapina się jej tylko wkłada przez głowę. Wysokie buty jak i całe ubranie obszyte są futrem. Futro też mają  pod butami na podeszwie, aby się nie ślizgać i szybko poruszać. Mamy eskimoskie mają olbrzymie kaptury, większe niż tatusiowie – po to by nosić tam swoje malutkie dzieci. Nie wożą w wózkach ani sankach, tylko noszą w kapturach. Ze względu na śnieg poruszają się na sankach i jedzą złowione w przeręblach ryby.

   bez tytułu1.JPGskanuj0016.jpg15(1).JPG

A teraz spróbujmy wykonać pracę plastyczną „Igloo”- czyli składanie obrazka z puzzli. Na białej kartce dorosły rysuje niebieskim pisakiem półkolisty kształt śnieżnego igloo, zbudowanego z lodowych cegieł. Następnie dziecko wycina go – powstają łatwe puzzle. Na kartce kolorowego papieru – służącej jako tło, rysuje dorosły ołówkiem taki sam kształt (również lodowe cegły). Dziecko ma teraz za zadanie dopasować poszczególne fragmenty puzzli do narysowanego na papierze kształtu. Przykleja poszczególne części w odpowiednie miejsca – budując swój własny, lodowy domek. Materiały: biała kartka papieru, kartka papieru kolorowego, niebieski pisak, ołówek, nożyczki, klej. Możecie też wskazać Eskimosowi drogę do jego domu (większe karty pracy w załącznikach).

   iglo-puzzle.jpg31(1).JPGdroga Eskimosa.jpg

 

Stacja III Afryka – Murzynek Bambo

A teraz poznajcie Murzynka Bambo, wiersz mogą przeczytać Tobie rodzicie lub możecie wysłuchać wiersza czytanego lub śpiewanego (linki poniżej).

Julian Tuwim „Bambo”

Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,

czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki

Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca ,

Psoci, figluje - to jego praca.

Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!'

A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: "Napij się mleka"

A on na drzewo mamie ucieka.

Mama powiada :"Chodź do kąpieli",

A on się boi że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka.

Bo dobry chłopak z tego murzynka.

Szkoda że Bambo czarny, wesoły

nie chodzi razem z nami do szkoły.

Wersja śpiewana: https://www.youtube.com/watch?v=iq45p3pPSsM

Wersja czytana: https://www.youtube.com/watch?v=QvZs8Fonnx4

Na obrazkach możecie zobaczyć naszego bohatera i jego dom, jak myślicie jest podobny do Waszego?

   dzieci świata murzyn.JPGdzieci świata 016.jpg1 murzynka.jpg

Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej. Jest tam bardzo ciepło. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata - Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 - 150 cm wzrostu.

Jak na pewno zauważyliście na obrazku Bambo i jego koleżanka, mają specjalne spódniczkę/ opaskę na biodrach, my też spróbujmy taką zrobić: będzie nam potrzebny pasek papieru sztywnego (wielkość obwód dziecka) i paski z bibuły:Zdjęcie-0002.jpg

Teraz mały Bambo zaprasza Was do wspólnego muzykowania, dlatego spróbujcie zrobić grzechotki z butelek https://www.idealnamama.pl/grzechotki-z-butelek/ lub bębenki https://www.powerofmelody.com/blog/52-2/ a następnie spróbujcie wspólnie pograć https://www.youtube.com/watch?v=41p2a0zqMMY lub wymyślcie własny domowy rytm.

Stacja IV Azja – Japonia Kiem-an-fu

Daleko na wschodzie Azji leży Japonia. Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni, gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew. Japonia zwana jest również Krajem Wschodzącego Słońca. Japończycy słyną na świecie z wielu pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje tradycyjne stroje - kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu, a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami. Zobacz jak wygląda Kiem-an-fu i jej dom, czy przypomina twój?

dzieci swiata japonka.JPGdzieci świata 014.jpg

3 chinka.jpg3 chińczyk (1).jpg

„Jestem Li-long” A. Bober

Jestem Li-long, chłopiec Azjata,

W pagodzie mieszkam i sypiam na matach.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki

i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Jak słońce ciało moje wygląda.

Na świat skośnymi oczkami spoglądam.

Specjalny strój mam na uroczystości,

Kimonem wszystkich zachwycam gości.

Jest nas najwięcej na całym świecie,

Co jeszcze wiedzieć o mnie chcecie?

Nasza bohaterka chciałaby nauczyć Ciebie jak składać papier w piękny wachlarz, może spróbujesz razem z nią? https://samsezrob.wordpress.com/2018/06/01/wakacyjny-wachlarz-diy/

Japończycy bardzo lubią sztukę origami, czyli składania papieru  i tworzą z niej niezwykłe rzeczy, może Ty również spróbujesz?

https://www.youtube.com/watch?v=4OesdHZFKNM – statek;

https://www.youtube.com/watch?v=WThO07Qlu5w – nietoperz;

Jeżeli nie będziesz potrafił złożyć papieru, nie martw się, rodzice Tobie pomogą. Możecie też wspólnie spróbować stworzyć coś własnego.

Wprawdzie już przekwitły wiśnie ale może będziecie chcieli przypomnieć sobie jak pięknie te drzewa wyglądały jeszcze nie dawno? Propozycję prac przedstawiających kwitnące wiśnie różnymi technikami:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/wiosna/215-wiazanka-kwitnacej-wisni - stemplowanie,

http://lubietworzyc.blogspot.com/2016/05/kwitnaca-wisnia-drzewo-malowane-farbami.html - folia bąbelkowa;

http://kreatywnieaktywnie.pl/wiosenne-kwitnace-drzewa-prace-plastyczne/ - patyczkami do uszu;

 

Stacja V Europa – Polska – JA

Teraz kolej na Ciebie, powiedz jak się nazywasz? Ile masz lat? Jak wyglądasz? Co lubisz robić? Jak wygląda Twój dom? Jakby odwiedzili Ciebie goście z zagranicy, to co chciałabyś/chciałbyś  im pokazać, opowiedzieć?

Jak już wiesz, dzieci są różne na świecie. Ale każde z nich bez wyjątku, chce być szczęśliwe, chce się bawić i kochać, dlatego pamiętajcie, że wszyscy jesteście wspaniali, bo https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o  Wszystkie dzieci nasze są”.